DUBEŇ ŽILINA – vyhliadková veža

Ahojte turisti!

Opäť prišla nedeľa a s ňou vám prinášam aj ďalší tip na menší výlet. Keďže sa pomaly rozbiehame, rozhodla som sa vám porozprávať o výlete na vyhliadkovú vežu Dubeň. Tak ako prechádzka na Straník, ani návšteva vyhliadkovej veže Dubeň nie je príliš náročná. Vyhliadka je prístupná počas celého roka a je vhodná ako pre cyklistov tak i pre rodiny s deťmi.

Poloha a opis vyhliadky

Vyhliadková veža Dubeň sa nachádza v Žilinskom kraji v meste Žilina. Bola postavená na hrebeni vrchu Dubeň (613 m. n. m.), ktorý leží v Kysuckej vrchovine. Rozhľadňa má výšku 27,4 m. a tvorí ju 10 podlaží. Je tvorená kovovou konštrukciou, ktorú obklopujú drevené steny. Vyhliadka ponúka naozaj krásny panoramatický výhľad na celé mesto Žilina i jej okolie. Váš výhľad spríjemnia i vrchy Malej Fatry, ktoré rámujú časť Žilinskej kotliny.

Dubeň – trasy

K vyhliadkovej veži Dubeň je možné sa dostať niekoľkými trasami, ktoré som zoradila podľa dĺžky a náročnosti. Najkratší turistický chodník vedie zo Zádubnia, zatiaľ čo ten najstrmší z Budatína. Pokiaľ by ste hľadali nejaký zlatý stred medzi týmito dvoma, tak vám môžem vrelo odporučiť turistický chodník, ktorý začína v Zástraní, pokračuje k vyhliadke a končí v Budatíne.

Na Dubeň zo Zádubnia

Dĺžka trasy: 1,4 km

Stúpanie: +120m

Klesanie: -151m

Max. nadmorská výška: 588m

Celkový čas: cca 30 min. – 40 min.

Turistická značka: zelená

Najkratšia a najmenej náročná trasa k vyhliadke Dubeň vedie z mestskej časti Zádubnie. Od autobusovej zástavky Prípojná stačí zbehnúť necelých 200m dole kopcom smerom naspäť do mesta. Po ľavej strane sa vám objaví prvá odbočka doľava, ktorú tvorí panelová cesta. Odbočíte a budete pokračovať až na jej koniec, kde sa nachádza zásobáreň vody pre Zádubnie. Následne odbočíte doprava a budete postupovať po lúke smerom do kopca, kade už vedie turistický chodník označený zelenou turistickou značkou. Na konci lúky sa vám ukáže les, do ktorého vstúpite a môžete pokračovať doprava po zelenej turistickej značke alebo sa napojíte na kratšiu trasu po červenej turistickej značke. Napokon už zdoláte len niekoľko stoviek metrov a dostanete sa k samotnej rozhľadni.

Zástranie – Dubeň – Vyhliadka DubeňBudatín

Dĺžka trasy: 6,2 km

Stúpanie: +150m

Klesanie: -370m

Max. nadmorská výška: 610 m. n. m.

Celkový čas: cca 1:45h – 2h

Turistická značka: červená

Najdlhšou no nie najnáročnejšou trasou na vyhliadku Dubeň je trasa zo Zástrania. Začína sa v dedine, odkiaľ pokračuje smerom na hrebeň kopca Dubeň až do Budatína. Turistický chodník je označený červenou turistickou značkou a je vedený prevažne po hrebeni s nenáročným stúpaním. Stačí sa držať trasy Zástranie – Dubeň – Rozhľadňa Dubeň a postupovať smerom do mesta. Keď sa dostanete k rozhľadni máte možnosť držať sa stále červenej značky a pokračovať až do Budatína.

Z Budatína k rozhľadni Dubeň

Dĺžka trasy: 3,6 km

Stúpanie: +245m

Klesanie: -245m

Max. nadmorská výška: 570 m. n. m.

Celkový čas: cca 1h – 1:20h

Turistická značka: červená

Najnáročnejšou trasou, ktorá vedie na vyhliadku je trasa so začiatkom v mestskej časti Budatín. Začnete na námestí hrdinov, kde sa v blízkosti nachádza zastávka MHD i niekoľko parkovacích miest pre autá. Turistický chodník začína v dedine a pokračuje až k rozhľadni. Stačí sa držať červenej turistickej značky a postupovať stále rovno. Po nejakom čase zídete z dediny do lesa, kde začne mierne stúpanie na samotný kopec. Pre cyklistov bude toto stúpanie náročnejšie keďže zo začiatku je kopec strmší. Po zhruba hodinke sa dostanete k vyhliadke, odkiaľ následne môžete pokračovať po hrebeni až do Zástrania po červenej turistickej značke.

Tip na záver

Nezabudnite si dobre pozrieť predpoveď počasia, nech vás nezaskočí dážď či hustá hmla. Mojím menším tipom je zobrať si ďalekohľad, s ktorým bude váš výhľad zaujímavejší. Môžete si zblízka pozrieť okolie Žiliny a vrchy kopcov ktoré ju obklopujú.

Relax!

Ahojte turisti!

Pridajte sa do nášho klubu a získavajte inšpirácie na výlety každý víkend.